torsdag 7 april 2011

Intervjuer av eleverna ca 2 veckor efter lärandetillfället

I dag har jag intrevjuat de fyra elever som jag intervjuade innan planeringen av luftlektionen. Jag ställde i stort sett samma frågor men med lite fler följdfrågor. Jag kan nöjt konstatera att alla fyra elever har utvecklat sina kunskaper om luft sedan sist. På frågan om vad de vet om luft, svarade alla att luft väger, man kan samla luft samt att luft finns överallt och är osynlig. Några elever hade även snappat upp att luft består av olika gaser, bland annat syre och jättelite helium. När jag frågade hur de vet att luft väger, berättade alla elever att vi hade testat det och de förklarade sedan hur ballongexperimentet gick till.

För mig blev detta ett kvitto på att jag verkligen lyckats lära eleverna något genom lektionen och det gäller nu att fundera på vad det var som gjorde att de lärde sig. Vilka moment var betydelsefullast? Nummer ett tror jag är att fånga elevernas intresse och få alla aktiva och engagerade.Jag tror att det var viktigt att få höra allas uppfattningar och sedan att få ett resultat "bevisat" genom ett experiment. Att få se, pröva och känna tror jag lärde eleverna mest samt att de fick dokumentera det de lärt sig efteråt för att befästa kunskaperna ytterligare. Det som är nummer ett överlag tror jag ändå är att man lyckas fånga elevernas intresse och få dem aktiva och engagerade.

Nu är det väl bara att börja skriva på uppgiften..... Ha en bra dag!

1 kommentar:

  1. Roligt att de tyckte om vår lektion! Jag tror precis som du att låta eleverna få prova och vara delaktiga är viktigt och det var ju en av tankarna med vår lektion :)
    Japp nu är det bara att börja skriva då!

    SvaraRadera