tisdag 29 mars 2011

Seminarium 29/3


Efter föreläsningen etiska perspektiv i NO-undervisningen med Susanne Klaar hade vi ett seminarium där vi diskuterade det etiska perspektivet utifrån våra lektioner om luft samt flyta/sjunka. Utifrån detta diskuterade vi bland annat etiska dilemman om avgaser, luftföroreningar, om man verkligen ska åka bil, hur man ska använda sig av vatten i kranen – slösar man för mycket när man låter vattnet rinna när man borstar tänderna…

Vi diskuterade även att det är viktigt att inte skuldbelägga barn/elever i sin undervisning. Vi diskuterade om det är rätt eller fel att prata om att åka utomlands med barnen, en del barn kan ju få dåligt samvete för att de t ex åker flygplan för att det ”inte är bra för miljön” men att det såklart inte är meningen att barnen ska känna så. Vi menar att man kan diskutera det ur miljösynpunkt och att man har rätt att förmedla fakta men som sagt inte skuldbelägga barnen.
Undervisningen är moralisk men som lärare måste man tänka på hur man säger saker för att barnen uppfattar det olika.

Vi tycker att det är viktigt att prata mycket med barnen och förklara för dem vad man menar. För barn kan det vara men behöver inte vara skillnad på hur man förhåller sig hemma i trädgården och på förskolans gård. Ett exempel vi pratade om var att på förskolans gård kanske man inte får dra bort alla vinbär för att man ska äta dem medans det kanske är okej hemma…

Vi pratade även om fall man kan/ska tvinga elever att vara med när man ska dissekera djur i till exempel biologiundervisningen. Av våra erfarenheter tycker en del lärare att det ingår i undervisningen så då ska man deltaga medans andra ger kompletterande uppgifter som elever som inte klarar att deltaga får göra under tiden.

Vi resonerade även om att etik för oss är att inte nedvärdera vad barnen säger. Det är viktigt att vi som lärare lyfter att man kan tänka och tycka olika. Man kan använda uppmuntran som så tänker du, jaha hur tänker du? Vi alla anser att det är viktigt att bekräfta alla elever!

Närvarande: Anna-Lena, Jenny, Ellinor, Marica, Sofia och Erika.
/Basgrupp 4 a och b genom Marica

2 kommentarer:

  1. Intressant!
    Ni lyfter ett etiskt relevant dilemma när ni diskuterar olika normer hemma och i förskolan/skolan... det är en viktig aspekt att ha med i bagaget... för att förstå, diskutera och värdera barns handlingar. Hur skulle ni hantera "dissekerings-problematiken"?
    // Susanne

    SvaraRadera
  2. Kul med ett svar från dig Susanne!
    När jag gick i skolan skulle vi dissekera ett hjärta och jag har verkligen svårt för sådant så jag fick sitta i ett rum bredvid och göra andra uppgifter! Jag tycker att det var bra för jag hade svimmat om jag hade varit tvungen att vara med och det tycker jag inte är rätt. Jag tycker att man skulle kunna använda sig av faktatext och läsa om det, ev titta på filmklipp när andra har genomfört det för det kan ju vara att just ta i t ex hjärtat med blod som är det jobbiga. Jag tycker att det är viktigt att finna nya lösningar och vara tillmötesgående för sina elever. Det handlar inte om att "slippa vara med" utan att hitta lösningar som passar alla! Jag tror inte att det är så många i varje klass som faktiskt har svårt för att vara med och dissekera utan att de flesta vill göra det så jag menar att man får finna lösningar för de som inte fixar att deltaga. Det skulle kunna härleda till att "det smittar av sig" att måmga inte vill vara med men min erfarenhet är att det faktsikt inte gör det. /Marica

    SvaraRadera