onsdag 13 april 2011

Sofias uppföljningsintervju kring fenomenet Luft

Då har även jag intervjuat mina elever igen kring den lektion om luft som jag genomförde för några veckor sen. Av olika anledningar så har inte möjligheten funnits till att intervjua igen efter 1-2 veckor som var meningen, men efter att ha intervjuat eleverna kring luft och ifall det väger och om man kan samla luft så kan jag konstatera att min genomförda lektion har fört med sig ny kunskap till eleverna  vilket är oerhört roligt!

Gemensamt för de elever som jag intervjuade inför lektionen var att samtliga ansåg att luft INTE väger någonting, vilket samtliga nu i efterhand var rörande överrens om att det gör och de kunde alla beskriva utförligt hur vi hade testat detta på lektionen med ballongerna och de pratade om deras teorier kring detta. När det kom till om det går att samla luft, var det inför lektionen ett par av eleverna som trodde att man kunde samla luft men de kunde inte vidareutveckla hur, de övriga eleverna trodde inte att man kunde samla luft. Även här var alla nu vid återbesöket överrens om att man visst kan samla luft och att det tar plats och de gav exemplet från när vi under lektionen samlat luft på olika sätt i våra ICA-påsar och hur man sen inte kunde få påsen platt när luften var instängd. Roligt nu under andra intervjuvtillfället var det att eleverna kunde komma med andra exempel på när man samlat in luft, exempelvis i ett cykeldäck, luftmadrass samt badring som man har när man badar på sommaren. Detta tycker jag är ett tecken på att eleverna tagit tankarna från lektionstillfället ett steg längre vilket är roligt.

Jag passade på att fråga eleverna vad det tyckte om min lektion och de tyckte att det var en rolig och intressant lektion där det bästa var att de själva fick vara med och försöka, att inte bara sitta i bänken och lyssna på fröken. Detta tror jag är väldigt viktigt när man arbetar med de yngre barnen framförallt att man varvar sin undervisning så att eleverna också får vara aktiva och utforskare, att vi inte hela tiden levererar färdiga svar utan att de får pröva deras idéer och resonera sig fram tillsammans med sina kamrater.

Säger som Erika.. nu är det bara skrivandet kvar då....hm.. Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar