söndag 10 april 2011

Maricas efterintervju om luft

Innan vi planerade vår luft lektion intervjuade vi fyra elever var om deras tankar och kunskaper om luft, enligt uppgiftsbeskrivningen skulle eleverna intervjuas igen efter en till två veckor men tyvärr hade jag inte möjlighet till det då utan fick göra det i fredags.

Jag blev mycket positivt överraskad över vad de lärt sig under lektionen. Jag ställde samma frågor som innan men med fler följdfrågor. Jag frågade vad de vet om luft och de svarade att luft finns överallt men att man inte kan se den, att luft väger och man kan samla luft. De beskrev hur de kunde samla luft i ICA-kassar och att det ena experimentet var spännande för att man då kunde se att luft väger. Två av eleverna beskrev hur vi gick tillväga medans de andra två bara sa att vi hade gjort det. Båda experimenten fångade elevernas intressen och jag tror att det är det viktigaste för att de ska kunna tillägna sig kunskaper. Både teori men kanske framförallt praktiskt arbete är viktigt och speciellt i den här åldern (sjuåringar) när många barn har mycket tankar, idéer samt en del myror i kroppen.

Att få möjligheten att intervjua eleverna enskilt tycker jag är nyttigt för att det blir ofta ett bra samtal och man får möjlighet att se vad de faktiskt har förstått. De kan inte påvekas av klasskompisarna utan har egna tankar som de får lära sig att sätta ord på vilket jag tycker är viktigt.

Eleverna sa att de tyckte att lektionen var rolig och att de tyckte om att få experimentera vilket syntes under lärandetillfället men även nu efteråt när jag fick svar på vad de faktiskt tagit till sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar