måndag 24 januari 2011

Litteraturseminarium 110124 (Andersson, 2008)

Vi tycker att Anderssons idéer om en övergripande nivå på naturvetenskapen är positiv. Att arbeta tematiskt över ämnesgränserna är viktigt för helheten. Vi tror även att det är viktigt att lägga grunden till den naturvetenskapliga förståelsen redan när barnen är små i förskolan.

När det gäller vilket innehåll som ska vara överordnat anser vi att det viktigaste är att utgå från barnens erfarenheter och att det ska leda till kunskaper som hjälper dem att förstå världen. Vi tycker även att barnen bör få kunskaper som leder till en hållbar utveckling. För att eleverna ska få en känsla för hur viktigt det är bör de få vara i naturen och lära sig hur viktig naturen och dess resurser är för människan. Respekt för naturen, sig själva och sina medmänniskor är grundläggande.

För att få förståelse för hur olika fenomen fungerar behöver barnen få se och uppleva utifrån sina förkunskaper. Vi tror att det arbetsätt som Jörgen beskrev på föreläsningen i torsdags är ett bra sätt att arbeta för att ta reda på barnens föreställningar om olika fenomen. Detta ger barnen en förståelse för att alla har olika tankar och det kan utveckla barnen. Det är viktigt att barnen känner att allas svar är lika viktiga. Därifrån gör man många olika varianter på experiment eller annat få att ta reda på hur det är.

När det gäller integrationsbegreppet handlar det om att sammanföra delar till en helhet. Vi tror att man behöver börja i det som ligger närmast barnen till exempel i närmiljön. Det kan handla om varifrån mjölken kommer, vilka djur finns på förskolegården/skolgården och hur ändras naturen med de olika årstiderna. Sen tror vi att det är viktigt att ta vara på barnens funderingar i vardagen.

Det är viktigt att utvärdera No på många olika sätt. Om man inte utvärderar är det svårt att planera för vidare undervisning. Jag bör veta att barnen har förstått och vad de har tagit till sig. Är det många som inte förstått det vi gjort kanske jag måste angripa fenomenet från en annan vinkel. Utvärderingar kan göras genom att lyssna på barnens diskussioner, prata med eleverna enskilt, observera när barnen redovisar eller läsa deras anteckningar.

Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar